In een korte reactie bevestigt Albert Heijn dat het beleid rond de verpakkingen is aangepast. "We hebben ons verpakkingsbeleid op AGF inderdaad opnieuw bekeken", zo laat een woordvoerder weten. "Waar we tot voor kort alle biologische producten verpakten in een composteerbare verpakking, is dit nu niet meer een voorwaarde. De factoren op basis waarvan we dit beoordelen, zijn onder andere impact op versheid, scheurgevoeligheid, uitstraling en kostprijs. Dit gaan we per product bepalen."
Tegen ontwikkeling in
"Het is een slechte ontwikkeling en een slecht signaal dat hiermee afgegeven wordt", reageert Huib. Hij vermoedt dat naast de kostprijs ook het informeren van de consument over de verpakkingen een knelpunt vormt. "Waarschijnlijk krijgen ze dat niet goed over de bühne", vertelt Huib, "en zien ze de meerwaarde van de producten niet of te weinig. Ze kijken kritisch naar de kostprijs van een product en beoordelen dat er onvoldoende revenu is." Bijkomend probleem is dat het onmogelijk is om de winst in imago, die de duurzame verpakkingen opleveren, te meten. "De meerprijs van de verpakkingen wordt niet terugverdiend door positieve communicatie die aankomt. Ondanks alle informatie die we verspreiden, direct en indirect, lukt het blijkbaar niet om de consument goed te informeren."Ook Patrick Gerritsen is ontdaan over de stap van Albert Heijn. "Het gaat dwars tegen alle ontwikkelingen in de markt in", reageert hij. "Albert Heijn was de voortrekker in deze sector en het is de marktleider in biologisch. Het is raar dat ze stoppen." Ook de argumenten, die Albert Heijn in de verklaring geeft, weerlegt de verpakkingsleverancier. "Als het gaat om versheid zijn de bio-based verpakkingen juist beter dan de conventionele plastics. Scheurgevoeligheid kan over het geluid, dat de PLA verpakkingen maken, gaan maar daar hebben we nog nooit eerder klachten over gehad. En er zijn volledig transparante verpakkingen beschikbaar."
"Gemiste kans"
"Albert Heijn was een loyale klant die duidelijk een voortrekkersrol had", vervolgt Patrick. "We zien juist een groei in dit segment. Ik denk dat er weinig bedrijven zijn die zo groeien als wij. De keuze kwam dan ook als een verrassing."De stap om van de verpakking af te zien, is volgens Huib een "gemiste kans". "Zeker als het gaat om producten met een biologisch karakter of insteek, waar op dit moment een groeiende vraag naar is, dat de verpakking wordt aangepast", legt Huib uit. "Een gedeelte van de AGF bij de Albert Heijn waar ik wel eens boodschappen doe, zijn verpakt in deze biologische plastics en die zullen straks weer in conventionele verpakkingen liggen", illustreert hij hoe deze keuze doorwerkt op de winkelvloer.
Lidl en Jumbo
De verpakkingsleveranciers blijven positief. "We blijven communiceren over de materialen en blijven wijzen op de voordelen van de verpakkingen", aldus Huib. "Er zijn andere retailers die het nog wel interessant vinden." Deze partijen willen de composteerbare plastics gebruiken om een beter imago te creëren. "Je kunt je voorstellen dat er supermarkten zijn die van hun goedkope imago af willen en nu zien dat ze zich op basis van verpakkingen kunnen onderscheiden."Dat Lidl gaat beginnen met de composteerbare verpakkingen wordt bevestigd door Patrick Gerritsen. "Andere partijen hebben zeker niet stil gezeten. Bij Jumbo zijn alle biologische producten ook verpakt in de composteerbare verpakkingen."
Ook internationaal kijken meer partijen naar de duurzame verpakkingen. Patrick vertelt dat er steeds meer supermarkten in Scandinavië en Duitsland overgaan op duurzame verpakkingen. "We zien dat bedrijven beseffen dat als ze praten over duurzaamheid er ook stappen gezet moeten worden." In het zuiden van Europa zetten regeringen in op alleen nog composteerbare tasjes. Ook de ontwikkelingen in de verpakkingen staan niet stil. "We kunnen voor steeds meer verpakkingen een biologisch alternatief aanbieden", vertelt Patrick.
Overheid steunt bio
Ook de overheid zet in op bio-based economy door onder andere het belastingtarief op duurzame verpakkingen fors lager te houden dan die voor de conventionele verpakkingen. Ieder bedrijf, die verpakkingsmaterialen op de markt brengt, moet belasting betalen als er meer dan 50.000 kilo verpakkingsmateriaal op de markt gebracht wordt. Het tarief voor de conventionele kunststofverpakkingen staat op meer dan 60 cent, voor de biologisch afbreekbare verpakkingen is dat 2 cent. "Het is jammer dat daardoor het verschil in de kostprijs niet weggepoetst wordt, maar het is wel een extra stimulans en geeft weer dat de overheid het belang van composteerbare verpakkingen onderstreept", reageert Huib. "De overheid heeft een grote verantwoording maar laat wel steken vallen om consumenten beter te informeren. De gemiddelde consument ziet nog steeds het verschil niet tussen een bio verpakking en een conventionele. Een grotere inspanning zou de bekendheid van Biobased verpakkingen sterk vergroten."Het Kiemplant logo, dat aangeeft dat een verpakking composteerbaar is, is opgenomen op de afvalwijzer. Die wordt door gemeenten gebruikt op de afvalophaalroosters en moet meer bewustwording over de composteerbare verpakkingen creëren. Daarnaast is er een overeenkomst gesloten met de composteerbedrijven. "Die zien ook dat de composteerbare verpakkingen meer en betere compost opleveren", weet Patrick.
Handel positief
Handelaren zien de meerwaarde van de duurzame verpakkingen ook. Die trend is tweeledig. Enerzijds zijn er handelaren die de duurzame verpakkingen gebruiken om een merk of een duurder product in de markt te zetten. Anderzijds is er een duidelijke, algemene tendens naar dunnere verpakkingen. "De aandacht komt nog meer te liggen op minder verbruik van verpakkingen", weet Huib. "Die communicatie wordt steeds belangrijker. Ook de vraag naar gerecyclede kunststoffen neemt toe."Patrick voegt toe dat er een aantal biologische bedrijven zijn, die bewust kiezen voor een bio-based verpakking voor de producten. "Onder conventionele bedrijven zien we die trend ook, maar daar zijn de marges vaak veel lager waardoor er minder ruimte is om een duurdere verpakking te kiezen."
Meer informatie:
Bio4Pack
Patrick Gerritsen
[email protected]
Ven der Windt Verpakking
Huib Burggraaf
[email protected]