Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Een bio-product bij uitstek"

Jan Schrijver deelt passie voor winterpostelein

Tholen - Winterpostelein. Veel klanten van De Groene Winkel in Zeist kende deze bijzondere groente nog niet. Jan Schrijver van biologisch-dynamisch tuinbouwbedrijf De Lepelaar heeft daar afgelopen vrijdag 4 maart eigenhandig verandering in aangebracht. Met veel passie vertelde hij geïnteresseerde klanten meer over deze typische bio-groente. "Veel klanten waren verbaasd dat ze de tuinder zelf op de AGF-afdeling aantroffen. We hebben de hele dag uitleg gegeven over de regenboogwortelen en winterpostelein. In totaal hebben we 20 bakken van 3 kilo met winterpostelein uitgedeeld."


Links Jan Schrijver met de winterpostelein en rechts Gijs Broersen met de gekleurde wortelen.

Jan koos heel bewust voor winterpostelein: "Winterpostelein is een heel belangrijk product voor de biologische teelt. Deze groente wordt bij uitstek op bio-bedrijven geteeld, omdat het gewas niet tegen kunstmest kan. En het rendeert het best in de koude kas. Je kunt het op z'n minst 3 keer snijden. De groente heeft een sterk natuurlijk karakter. De oude arabieren noemden de winterpostelein de gezegende groenten noemden. Het groeit sterk in koude, zware wintermaanden. Ook is het een plant di tot nu toe nog met rust is gelaten door de veredelaars." Ook de veelzijdigheid van het product spreekt Jan aan: "Winterpostelein is heerlijk in een salade of een stamppotje, je moet het vooral niet koken."



De BD-teler is groot fan van winterpostelein. "Ik blijf het ook na al die jaren één van de leukere producten vinden." Jan schat het aandeel van winterpostelein op De Lepelaar op slechts 5%, maar voor het imago is het een zeer belangrijk product. "Voor het beeld naar buiten toe staat winterpostelein wat mij betreft in de top 3. Deze speciale teelt wil ik tot het einde toe vol blijven houden. Ik vind het onbegrijpelijk dat een product als dit zo weinig verhandeld wordt."


Jan overhandigt een zak postelein aan een klant.

Jan stond samen met De Lepelaar-medewerker Gijs Broersen van 9:00 tot 17:00 uur in de winkel aan de 1e Hogeweg 18. "Het was goed dat we met z'n tweeën waren, bij vlagen was het heel druk aan onze tafel. Het is fijn dat ik bij De Lepelaar tegenwoordig de ruimte krijg voor dit soort initiatieven." Hij heeft het in overleg met de ondernemers van De Groene Winkel georganiseerd. "Ik ken Astrid en Rudi al heel lang en vind ze heel bevlogen. Ze weten dat hun klanten dergelijke initiatieven waarderen en vonden het dan ook leuk om hieraan mee te werken. Ik had een prachtige tafel ter beschikking op de AGF-afdeling van de winkel. We hadden alles goed voorbereid, zo hebben we onder andere een mooie flyer gemaakt." De actie is volgens Jan zeker voor herhaling vatbaar. "Vooral in De Groene Winkel. Dit is echt een winkel en publiek naar m'n hart."



De teler omschrijft het winkelend publiek van De Groene Winkel Zeist als een 'gouden publiek'. "Ze zijn heel bewust bezig. Het is goed om te merken dat er veel mensen bij zijn die weten wat biologisch is. Ze zijn in Zeist veel milieubewuster bezig dan hier in het Noorden. Ze nemen bijvoorbeeld vrijwel allemaal zelf een tas mee." Hij heeft erg leuke reacties gekregen. "Ik ontving in het weekend bijvoorbeeld een mailtje van een mevrouw. Haar man had wat winterpostelein meegenomen, maar wist niet wat het was. Ze heeft het voor hem klaargemaakt en dit viel zo goed in de smaak dat ze van plan zijn om vanaf nu iedere week winterpostelein te gaan kopen."

Voor meer informatie: [email protected], www.delepelaar.com