Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rapport CBI

Aanbod bio-avocado's voldoet niet aan de vraag

Tussen 2013 en 2017 is de Europese avocado-import bijna verdrievoudigd. Deze trend wordt met name veroorzaakt door de grotere vraag van consumenten naar eetrijpe en gezonde voedingsmiddelen. Deze sector in opkomst heeft kansen gecreëerd, zowel voor telers als voor exporteurs. Dat geldt vooral voor degenen die met de Hass variëteit werken hoewel de concurrentie toeneemt. De grootste kansen liggen op grote consumptiemarkten als Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, landen die via Nederland bevoorraad worden.

Zo schetst een recent rapport van het Centrum tot Bevordering van de Import uit Ontwikkelingslanden (CBI) het algemene marktbeeld in Europa. De instantie stelt dat avocado's over het algemeen in drie categorieën worden ingedeeld: Klasse Extra, Klasse I en Klasse II. Europa importeert bijna altijd minimaal Klasse I. Het rapport stelt ook dat het van belang is dat de avocado's intact, schoon en vrij van gewasbeschermingsmiddelen zijn. Er mag geen sprake zijn van abnormaal uitwendig vocht, de steel moet een lengte van niet meer dan 10 millimeter hebben en het fruit moet het transport en de behandeling goed kunnen doorstaan.

Maten en verpakking

Volgens het rapport van het CBI worden verse avocado's ingedeeld in maten van 1 tot 30 met een minimumgewicht van 123 gram (in het geval van de Hass avocado kan dit 80 gram zijn). "In Europa is er sprake van een voorkeur voor Hass avocado's met een maat tussen de 16 en 20 (in het geval van de Fuerte tussen de 14 en 16)", stelt het rapport.

In het rapport wordt ook opgemerkt dat de verpakkingseisen variëren, afhankelijk van de klanten en de marktsegmenten. Altijd geldt echter dat het fruit verzonden moet worden in nieuwe en schone kwaliteitsverpakkingen om het product goed te beschermen.

Het rapport verzoekt exporteurs ook om zorgvuldig om te gaan met de etikettering, waarvoor Europa ook specifieke vereisten heeft. Zo worden er bijvoorbeeld geen etiketten toegestaan die giftige inkt of lijm bevatten, moeten ze in het Engels zijn (tenzij de kopers wat anders aangeven) en over traceerbaarheid beschikken.

Markten met grotere kansen

Het CBI benadrukt dat de import uit ontwikkelingslanden als Peru, Mexico, Zuid-Afrika, Kenia en Colombia gegroeid is en dat de waarde ervan in 2017 voor het eerst de miljard euro overtrof. De rest van de Europese import, voor ongeveer een half miljard euro, heeft met name betrekking op Chili (dat niet als een ontwikkelingsland gezien wordt door de OECD), en Israël. 

"Sinds 2015 heeft de waarde van de avocado-import zich sneller ontwikkeld dan het volume, wat goede prijzen voor de leveranciers betekent. Op de korte termijn is te verwachten dat de vraag hoog blijft en blijft groeien", aldus het rapport.

Op basis van statistieken met betrekking tot de teelt en afzet wordt gesteld dat de Europese consumptie van avocado's ongeveer 500.000 ton bedraagt, wat neerkomt op ongeveer een kilo per hoofd van de bevolking. Deze consumptie is nog relatief laag vergeleken met de Verenigde Staten, waar de bevolking vier keer zoveel avocado eet.

Traditioneel gezien is Frankrijk de belangrijkste markt voor avocado's, hoewel het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Duitsland een sterke groei laten zien. Ook Scandinavische landen spelen een grote rol, want hoewel deze landen klein zijn in termen van het aantal inwoners, wordt er wel veel fruit geconsumeerd dankzij de aandacht voor een gezond voedingspatroon.

Trends 

Met betrekking tot consumptietrends geeft het CBI aan dat de Europese consument bereid is een premium prijs te betalen voor een eetrijpe avocado.

Volgens het CBI past de avocado goed in het Europese voedingspatroon dankzij de goede vetten, vezels, vitaminen en mineralen van het fruit. Deze eigenschappen worden ook gebruikt in de promotie van product in heel Europa.

Het CBI keek ook naar de afzet van biologische avocado en stelde dat het huidige aanbod hiervan niet voldoet aan de vraag op de markt vanwege de moeilijkheid om avocado's biologisch te telen. "Dit zou een kans kunnen zijn voor telers die in staat zijn om te voldoen aan de strenge richtlijnen die zijn vastgelegd voor biologische teeltmethodes", stelt het rapport.

Bron: agraria.pe

Publicatiedatum: